Wat als alles kan?

23 maart 2016

Erno Mijland, manager innovatie bij Innofun, verzorgt momenteel de training ‘Digitale didactiek’ op de VLC Academie. Wat is de meerwaarde van de inzet van digitale media voor het leren? En vooral: hoe werkt dat in de praktijk?

‘Bij mijn afstuderen aan de lerarenopleiding in 1989 kreeg ik een gereedschapskist gevuld met overheadprojector, videorecorder en krijtbord mee. Maar ja, de tijden zijn veranderd. Met een smartphone kan iedereen een woordenboek raadplegen, filmopnames maken, een zin vertalen en videobellen met de hele wereld. Maar ook kijken of een tafel waterpas staat, reageren op een stelling of virtueel door Londen wandelen. Digitale ontwikkelingen zijn in een stroomversnelling terecht gekomen. Er zijn steeds meer — ook educatieve — producten en diensten beschikbaar. Die worden bovendien steeds beter betaalbaar. Voor een paar tientjes heb je al een Raspberry Pi-computer, op het internet vind je gratis, prima alternatieven voor professionele software.

Terug naar de tekentafel
Al die mogelijkheden vragen om een nieuwe manier van denken over leren. Een manier die je zou kunnen samenvatten met de vraag: ‘Wat als alles kan?’ Het is tijd om terug te gaan naar de tekentafel met vragen als: hoe kun je een leerling met de mogelijkheden van nu de stelling van Pythagoras aanleren, beter laten worden in de uitspraak van het Duits, ondersteunen bij het plannen van huiswerk of democratische waarden meegeven? De context van de snel veranderende wereld vraagt om een generatie die kan denken vanuit (nieuwe) mogelijkheden. Door dat zelf voor te leven in ons onderwijs, maken we niet alleen leren effectiever en meer motiverend, maar geven we ze een attitude mee die het verschil kan maken in de wereld van morgen.’

Bron: 'De leermiddelen van 2020' door/van Jos Cöp (onderwijskundige en methodeontwikkelaar bij Uitgeverij Zwijsen B.V.)

Reactie deelnemer Paul Bots, docent economie VeenLanden College
‘Erno heeft ons wegwijs gemaakt in deze nieuwe wereld en getoond welke mogelijkheden we hebben om op een didactisch speelse manier leeractiviteiten aan te reiken die anders, meer op maat en effectiever zijn. Het is belangrijk met behulp van de digitale media leerlingen te prikkelen en de lesstof aan te bieden binnen hun eigen belevingswereld. We kregen diverse mogelijkheden gepresenteerd, waaruit we vervolgens zelf een keuze maken en iets ontwikkelen voor onze les. Nuttig!’

Op 12 april volgt het tweede deel van de cursus.