Maatschappelijke stage opent leerlingen de ogen

Maatschappelijke stage opent leerlingen de ogen

Tabletcursus voor ouderen bij AanZ Amstelveen in buurtcentrum De Bolder, gegeven door leerlingen uit vmbo-t3 van het HWC

25 mei 2016

Toen de maatschappelijke stage vanaf 2014 wettelijk niet meer verplicht was, haakten veel scholen af. ‘Doodzonde’, vond conrector Anneke Velthuijsen van het HWC. ‘Een schoolcarrière bestaat niet alleen uit het halen van het diploma. Persoonlijke groei en het verruimen van je blik op de wereld hoort daar net zo goed bij.’

Jarenlang liepen alle leerlingen van de derde klassen op het HWC een vierdaagse maatschappelijke stage. Vaak bij een bejaarden- zieken of verzorgingstehuis, maar ook bijvoorbeeld bij RTV Amstelveen en een krant. ‘Een beproefde formule’, legt Anneke uit. ‘We hadden een flink netwerk, een website met adressen. Leerlingen presenteerden hun ervaringen in de klas aan elkaar. De leukste presentaties – een computercursus aan ouderen, Serious Request, een patiëntenvereniging – haalden een aula vol belangstellenden.’

Vangnet van ouders
Nadat in 2014 de verplichting wegviel, wilde het tweetalig vwo – dat te kampen had met een bomvol programma – de stage laten vervallen. Maar toen dat de oudercontactgroep ter ore kwam, klopten zij op de deur. ‘Zij vonden dit onderdeel zo belangrijk, dat ze actief wilden meewerken aan het zoeken van geschikte adressen. Dat aanbod namen we met beide handen aan’, glimlacht Anneke. ‘Natuurlijk begeleiden de mentoren de leerlingen nog steeds voor het grootste gedeelte, maar het is een prettige gedachte een vangnet te hebben.’

Experimenteren
Inmiddels heeft elke afdeling een eigen invulling gegeven aan de stage. Op het tweetalig vwo is de stage verkort naar twee dagen, het vmbo-t heeft het onverkort gehandhaafd en de havoafdeling wil het na een korte pauze volgend jaar weer opnemen in het programma. ‘Het werd toch echt gemist als waardevol onderdeel van het curriculum’, vertelt Anneke. Op het Nederlandstalig vwo gaan ze nog een stapje verder: de maatschappelijke stage wordt daar opgenomen in een keuzeprogramma. Leerlingen van de derde klassen kunnen er voor kiezen een zogenaamde ‘lintstage’ te volgen van 30 tot 40 uur. Dat betekent dat leerlingen langer en ook ’s avonds en in de weekenden stage kunnen lopen. Anneke: ’Een experiment. Je hebt natuurlijk iets minder zicht op leerlingen, maar het is de moeite van het uitproberen waard.’

Anders leven
Het HWC is er trots op dat het als een van de weinige scholen de maatschappelijke stage nog aanbiedt. ‘Het past bij onze christelijke identiteit’, aldus Anneke. ‘Je geeft ze behalve een zinvolle ervaring, ook het besef mee dat er mensen anders leven dan jij.’ Daarnaast vergroot het hun sociale vaardigheden en hun empatisch vermogen. Het heeft veel leerlingen echt de ogen geopend. ‘Ik wist niet dat ik zo blij werd van het helpen van anderen’, schreef een leerling in zijn verslag. Anneke: ‘Kijk, daar doen we het toch voor?’