Interview HLZ-rector Renske Bootz

Interview HLZ-rector Renske Bootz 23 juni 2016

‘Samen kunnen we de kwaliteit borgen’
Vanaf het nieuwe schooljaar heeft het HLZ een nieuwe rector in huis. Met veel enthousiasme gaat Renske Bootz daar aan de slag. Maar hoe kijkt zij aan tegen samenwerken binnen de Cedergroep?

De nieuwe rector van het HLZ. Welkom! Wat is jouw achtergrond?
Eerder ben ik eindverantwoordelijke geweest van een particuliere onderwijsinstelling, het Luzac Lyceum in Haarlem. Ik miste voor mijn gevoel nog ervaring binnen het regulier onderwijs, die heb ik opgedaan op Het Schoter in Haarlem. Daar was ik de laatste vijf jaar teamleider en heb ik me intensief verdiept in onderwijsprocessen en -vernieuwing. Toen ik de vacature voor rector op het HLZ langs zag komen, dacht ik: ‘Ja, ik ben er klaar voor.’

Waarom het HLZ?
Ik vind het prettig om me te laten inspireren door een nieuwe omgeving en een ander netwerk. Heerlijk om dat in dynamisch Amsterdam te mogen doen. Op het HLZ gebeuren veel goede dingen, maar er ligt ook nog een aantal uitdagingen. Een mooie taak dus om dat onder mijn leiding, maar met vereende krachten op te pakken.

Je werd bij jouw introductie al een ‘verbindend leider’ genoemd. Hoe vertaal je dat naar de praktijk?
Kijk, het echte werk gebeurt natuurlijk in de klas. Ik vraag dus altijd als eerste aan docenten: ‘Wat heb je van mij nodig?’ Wij moeten als schoolleiding de docenten faciliteren en ondersteunen zodat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Maar het ‘verbindende’ zit ook in het contact met leerlingen zelf. Vóór hen en mét hen zijn we samen aan het werk. Ik vind het altijd prettig om regelmatig met leerlingen zelf te spreken en uit te leggen waarom we als school(leiding) bepaalde dingen doen, en van leerlingen zelf te horen hoe zij dit ervaren.

Wat zijn je verwachtingen als het gaat om samenwerken binnen de Cedergroep?
Ook Het Schoter hoort bij een grote scholengroep; het geeft mij een fijn gevoel onderdeel te zijn van een groter geheel. Het beeld dat ik heb van de Cedergroep, is dat het een steeds hechter wordende groep is en dat er bewust op samenwerking wordt gestuurd. De rectoren zijn betrokken bij elkaar. Jonna Merkx weet ook goed wat er op de scholen speelt, dat is prettig om te merken.

Wat neem je mee uit die gesprekken?
De Cedergroep komt op mij over als een stevige groep, maar onze onderlinge samenwerking kan intensiever als het bijvoorbeeld gaat om het delen en uitwisselen van goede voorbeelden. De Cederacademie bijvoorbeeld is een mooi platform voor diverse vormen van uitwisseling. Er gebeurt tussen de scholen dus al veel goeds. Maar ik denk ook groter: ik verheug me bijvoorbeeld op samenwerken met de Amsterdamse hogescholen en universiteiten. Dat ‘bovenschoolse’ netwerk breid ik graag uit.

En wat betekent de Cedergroep voor het HLZ?
Dat ga ik natuurlijk pas echt ervaren als ik er daadwerkelijk rondloop. Ik zie in elk geval mogelijkheden om met elkaar de uitdagingen aan te pakken waar wij op het HLZ mee te maken hebben. Samen kunnen we de kwaliteit borgen. Daarnaast zou ik het mooi vinden om de ervaringen die er binnen HLZ zijn met het onderwijsconcept VWO Universalis ook met andere scholen binnen de Cedergroep te delen.

Elke rector heeft een eigen portefeuille, gekoppeld aan zijn of haar expertise. Wat ambieer jij?
Mijn hart ligt bij onderwijsontwikkeling en actief burgerschap. Het gaat sneller kloppen als het lukt om onze leerlingen cognitief en sociaal goed voor te bereiden op de steeds complexer wordende samenleving. Je bewust worden van de wereld om je heen en de rol die je daar in kunt spelen. Als ik zie dat leerlingen daar oog voor krijgen, word ik daar heel gelukkig van.