In het zonnetje

In het zonnetje 2 november 2016

Er werken bij Ceder heel veel inspirerende docenten. We lichten er de komende tijd een paar voor u uit. Vandaag: Renske Fengler van het VeenLanden College.

“Ik ben Renske Fengler, heb in Tilburg de ALO gedaan en daarna heb ik in Maastricht bewegingswetenschappen gestudeerd. Inmiddels woon ik in Utrecht en geef ik lichamelijke opvoeding op het VLC. Mijn docententaak wordt echter steeds kleiner, want tegenwoordig ben ik ook decaan van de havo en het atheneum.

Overdrachtskunstenaar
Al tijdens mijn afstuderen begon ik met werken in het onderwijs, direct op het VLC, op de locatie Vinkeveen. Daar ben ik in augustus 2000 begonnen, waarna ik in 2015 ben overgestapt naar de locatie in Mijdrecht. Inmiddels alweer 15 jaar in het onderwijs dus. Het mooiste blijft het omgaan met leerlingen. Natuurlijk is het geweldig om ze van alles te leren, maar ook leerlingen helpen in hun ontwikkeling vind ik mooi om mee te maken en te kunnen begeleiden. De hele ontwikkeling van scholier naar jong volwassene. Tel daarbij op dat het heerlijk is om motorisch bezig te zijn en leerlingen soms uit hun comfortzone te halen (ook voetballers kunnen turnen!). Op de ALO in Tilburg noemden ze de leraar een ‘overdrachtskunstenaar in agogisch perspectief’. Klinkt misschien ouderwets en wollig, maar ik kan me daar toch wel in vinden. Jezelf kunnen verplaatsen in de belevingswereld van de jongere, oprecht geïnteresseerd zijn en enthousiast je lesstof kunnen overbrengen. Oh ja, en dan is het natuurlijk ook nog handig als je inhoudelijk een goed verhaal hebt, dus blijf bezig met de ontwikkelingen van je vak.

Realistische doelen
Zelf blijf ik altijd heel positief en enthousiast. Ik probeer vriendelijk, maar ook duidelijk en consequent te zijn. Die laatste twee vaardigheden zijn voor leerlingen ook erg belangrijk. Ik weet niet of ik daarin anders ben dan mijn collega’s. Ik denk het eigenlijk niet. Misschien wel dat positieve, je krijgt mij niet snel boos of chagrijnig. Het is al weer een hele tijd geleden dat ik een leerling uit de les verwijderde.

Idee over later
Een tip voor nieuwe docenten: geef in de les altijd je volledige inzet en enthousiasme, maar weet (en accepteer) dat je daar maar een deel van terug krijgt. Dat vond ik in mijn eerste jaar best lastig. Ik stelde mijn doelen standaard te hoog en het heeft me erg geholpen om wat realistischer te zijn. Een motto heb ik niet, maar sinds ik decaan ben, kijk ik wel met een loopbaanblik naar de leerlingen: wat kan deze leerling betekenen voor de maatschappij? Ik denk dat alle collega’s hier een bijdrage aan kunnen leveren door de leerlingen te helpen met wat ze goed kunnen. Zelf weten ze dat vaak niet; het moet ze echt aangereikt worden. Iedere docent of mentor kan hier een bijdrage aan leveren, zodat onze leerlingen niet alleen met een diploma, maar ook met een idee over later de school verlaten!”