‘Het is pittig, maar het levert je veel op’

‘Het is pittig, maar het levert je veel op’

HLZ-docent Louki Maas heeft een landelijke lerarenbeurs

2 november 2016

Na twintig jaar eigenaar te zijn geweest van een uitgeverij, besloot Louki Maas (50) het roer drastisch om te gooien: zij ging in het onderwijs. Omdat ze al een universitaire letterenstudie op zak had, behaalde ze (in deeltijd) binnen drie jaar haar tweedegraads bevoegdheid Nederlands. Het onderwijs beviel prima, totdat het na een aantal jaar opnieuw begon te kriebelen: ze wilde haar vakkennis verbreden. De masteropleiding voor eerstegraads docent aan de HVA lonkte, maar was die 20 uur studie wel te combineren met een (halve) baan en een gezin?

“Ik voldeed aan de voorwaarden voor de landelijke lerarenbeurs. Dit was een kans en ik besloot de sprong te wagen. Ik moet heel eerlijk zeggen: het studeren en werken viel me zwaar. Die 20 uur studietijd heb je echt nodig en om dat goed in balans te brengen met je werk in het onderwijs is heel ingewikkeld. Ik ervoer veel druk en vorig jaar december besloot ik te stoppen; tot grote spijt van mijn docenten. Daarom koos ik ervoor alleen nog de vakken te volgen die ik heel leuk vond – letterkunde en literatuurgeschiedenis bijvoorbeeld – en, niet onbelangrijk, die ik direct kon toepassen in mijn lessen. Dat bleek zijn vruchten af te werpen, want ik behaalde alle benodigde studiepunten en ik besloot toch door te gaan naar het volgende studiejaar.

Vergroten van je vakkennis
Nu heb ik besloten om in een rustiger tempo de opleiding te vervolgen. Ik krijg toch nog altijd heel veel energie van het studeren. Ik leer vakinhoudelijk en didactisch veel; het gat dat ik in mijn kennis van het Nederlands had, is wel gedicht. Een ander bijkomend voordeel is dat ik nu in de bovenbouw mag lesgeven; het is een feest om die leerlingen te zien groeien, en met hen volwaardige gesprekken over je vak te kunnen voeren. Doordat ik de kans heb gekregen deze studie te volgen, heb ik het gevoel over meer vakkennis te beschikken, en echt boven de stof te staan. Het is daarnaast mooi om wetenschappelijk onderzoek over bijvoorbeeld lees- en schrijfvaardigheid naar de praktijk te kunnen vertalen en doorlopende leerlijnen aan te kunnen brengen.

Realistisch antwoord
Ik vind het heel belangrijk dat docenten werken aan hun professionaliteit. Ik doe dat op deze manier, en als mensen me vragen of zij het ook moeten gaan doen, zal ik ze een realistisch antwoord geven: het is pittig, vooral om het in drie jaar te doen. Je moet echt minder gaan werken, maar het levert je ook heel veel op.”