Van de voorzitter

Van de voorzitter 11 oktober 2017

Een kijkje in de keuken
Na het vertrek van voorzitter van het College van Bestuur Jonna Merkx, wist de Raad van Toezicht de ervaren bestuurder Marcel van der Knaap te strikken als interim-bestuurder. Wat drijft hem? Een introductie.

“Na een onderwijscarrière als docent NT2 ben ik het management ingerold. De eerste jaren binnen het onderwijs, vervolgens twaalf jaar lang als interim-bestuurder; met name binnen het po, vo en het mbo. De laatste acht jaar wilde ik me meer binden en ben ik voor langere tijd bestuurder geweest bij scholengroepen in Zaandam en Rotterdam. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik heb ontslag genomen. In de zomer ben ik vanwege het vertrek van Jonna Merkx benaderd door de Cedergroep. Mijn competenties pasten in wat zij voor ogen hadden en ik had wel zin in een nieuwe uitdaging.

Duidelijker profiel
Ik tref bij de Cedergroep vijf heel mooie scholen aan en er ligt een aantal sterke programma’s die de Cedergroep bindt. Denk bijvoorbeeld aan de Ceder Academie waarin alle collega’s werken aan hun professionalisering. Klasse. Maar er liggen ook uitdagingen. Er is bijvoorbeeld een wereld te winnen in het doelmatig inzetten van middelen en het beter samenwerken. Maar denk ook aan het verbeteren van de interne mobiliteit zoals de doorstroming van docenten. Laten we vooral een kijkje nemen in elkaars keuken en leren van elkaar. Die kansen liggen er. Samen met rectoren, docenten en de GMR wil ik bekijken hoe de Cedergroep van meerwaarde voor de scholen kan zijn. Op basis van al mijn bevindingen en ervaringen ga ik werken aan een fundament van de Cedergroep waarop en waarmee mijn opvolger verder kan bouwen. Zonder dat de Cederscholen hun eigen gezicht verliezen.

Ontspanning en vertrouwen
Dan de hamvraag: hoe ga ik dat doen, in zo’n korte tijd? Als interim-bestuurder beland je eerst in de fase van de verbazing: je komt, je luistert, je leest, je praat en je luistert nog een keer. Nog beter. Langzaamaan ontdek je waar de zorgen zitten en waar je moet beginnen. Vervolgens kom je in de fase van het besluiten nemen en het gaan uitvoeren van de plannen. Daar zijn we nu. Dan is goede communicatie van essentieel belang, steeds vertellen wat je doet en waarom je dat doet. Gaandeweg, je moet het echt samen met de rectoren, schoolleidingen en medewerkers ontwikkelen. Natuurlijk, je zorgt ervoor dat je financiën, je pr en je kwaliteitszorg op orde zijn. Een school moet draaien. Maar om een scholengroep écht verder te brengen zijn andere zaken nodig. Mijn stijl is dan ook te werken vanuit ontspanning, vertrouwen en veiligheid. Daar ontbreekt het nogal eens aan, maar juist vanuit ontspanning kom je het verst.

Fris blijven
U weet nu het een en ander van mij, en wanneer u nader kennis wilt maken, kom vooral een keer mijn kamer binnenlopen. Ik ontmoet u graag. Om alvast een tipje van de persoonlijke sluier op te lichten: naast dat ik bestuurder ben, een geliefde heb die ook de moeder van mijn drie kinderen is en ik van zingen en theaterbezoek houd, ben ik ook touringcarchauffeur. Zo’n twee, drie keer per maand rijd ik ‘op de bus’. Een mannending hoor, maar het is ook goed om af en toe op een andere manier aangesproken te worden en uit je vertrouwde wereld te stappen. Dat werkt heel verfrissend, kan ik u zeggen. En dan nu: aan de slag!”