Een interview met Peter Bergambagt

Een interview met Peter Bergambagt 11 oktober 2017

Hij is bevlogen, zeer ervaren en sinds kort interim-rector van het HLZ. Een interview met Peter Bergambagt.

Interim-rector HLZ Peter Bergambagt:
‘Ik doe het met bezieling én met argumenten’

“Tijdens mijn vakantie afgelopen zomer ben ik benaderd of ik interim-rector van het Hervormd Lyceum Zuid (HLZ) wilde worden. Ik kende de school niet, maar na een eerste gesprek was het gevoel van beide kanten goed. Vlak voor de zomervakantie heb ik mij gelukkig aan het personeel voor kunnen stellen. Ik ben al vanaf 1974 werkzaam in het onderwijs. In eerste instantie als docent lichamelijke opvoeding, vervolgens als afdelingsleider en uiteindelijk als rector. Tot 2016 ben ik rector geweest van het Christelijk Lyceum in Apeldoorn en bereikte ik de pensioengerechtigde leeftijd. Je zou zeggen: tijd voor wat rust. Maar dezelfde week kreeg ik al een telefoontje of ik beschikbaar was om als interim-rector aan de slag te gaan. Natuurlijk zei ik ‘ja’!

Verbouwen
En nu ben ik interim-rector van het HLZ. Een prachtige school. Het gebouw van het HLZ heeft een sterke identiteit, het is een mooi oud schoolgebouw. Maar er mag wel wat aan gebeuren qua onderhoud en klimaatbeheersing. Puur esthetisch verbouwen heeft geen zin, dat hangt samen met je onderwijsvisie: wil je bijvoorbeeld je leerlingen in kleinere groepen laten werken, of zelfstandig laten studeren? Daarop moet je je ontwerp vervolgens aanpassen.

Menselijk kapitaal
Ook de ‘binnenkant’ van de school verdient aandacht. Ik ben de derde interim-rector in korte tijd en dat is natuurlijk best intensief voor het personeel. Daar moet je op een voorzichtige en vooral menselijke manier mee omgaan. Om veranderingen door te voeren is best wat overtuigingskracht nodig. Hoe ik dat doe? Met bezieling én met argumenten. En het is natuurlijk afhankelijk van wie je tegenover je hebt. Ik heb al veel in de wandelgangen opgevangen, maar natuurlijk ook in officiëlere overlegvormen raak ik op de hoogte van wat er speelt in de school. Het liefst ben ik elke pauze in de personeelskamer, ik vind het belangrijk om als rector zichtbaar en benaderbaar te zijn. Want je moet het uiteindelijk met je personeel doen: dat is je menselijk kapitaal.

Werkbare onderwijsvisie
Samen staan we voor een aantal uitdagingen de komende tijd: het ontwikkelen van de ICT-infrastructuur, het prachtige onderwijsconcept VWO Universalis verder implementeren binnen de school én er meer mee naar buiten treden. Maar ook moeten we leerrust creëren: er zijn nog te weinig leerplekken en hoe bewaren we de rust in school wanneer leerlingen eruit zijn gestuurd? Het is mijn idee om de komende tijd in kleine groepen de richting te bepalen, snel besluiten te nemen en dit vervolgens uit te werken. Dan ligt er voor mijn opvolger een werkbare onderwijsvisie. Niet alleen op papier, maar ook één die handen en voeten heeft gekregen in de praktijk.”