Nieuw onderwijsprogramma op de CSB

Nieuw onderwijsprogramma op de CSB

Tilly Baker, 1 h/v CSB

11 oktober 2017

12/21 stoomt klaar voor later!
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen niet alleen een diploma, maar een rugzak vol vaardigheden meekrijgen? Loes Möhringer, docent natuurkunde en mede-ontwikkelaar van 12/21: “Het programma 12/21 bereidt leerlingen voor op hun toekomst!”

Wat is het programma 12/21 precies?
“Naast een opleiding op mavo, havo of vwo-niveau, zorgen we ervoor dat onze brugklasleerlingen vanaf dit jaar 21st century skills ontwikkelen, oftewel de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor de toekomst. De leerlingen volgen vier dagen per week het gewone lesprogramma. Daarnaast staat één lesdag in het teken van 12/21. Dat is opgebouwd uit drie ‘sporen’: Technologisch Design, Grafisch Design en Junior Business School. Leerlingen krijgen alle drie de sporen gedurende het jaar aangeboden.”

Waarom heeft de CSB hiervoor gekozen?
“De wereld verandert in hoog tempo en daar moet je als school bij aansluiten. Ook als je misschien nog niet precies weet wat het eindpunt is. Niemand weet nog hoe de banen van de toekomst eruit komen te zien, maar we weten wel dat bijvoorbeeld technologische vaardigheden als computational thinking, en vaardigheden als leren samenwerken en kritisch denken steeds belangrijker worden. Daar spelen we op in met dit programma.”

Hoe ziet dat eruit in de praktijk?
“Elk spoor heeft een einddoel waar de leerlingen naartoe werken: bij de Junior Business School onderzoeken leerlingen hoe je directeur kan worden van het bedrijf van je dromen, bij Grafisch Design bedenken de leerlingen een campagne en bij Technologisch Design ontwerpen ze een game die is aangestuurd met een zogenaamde micro-bit.”

Klinkt goed. Hoe gaat het tot nu toe?
“De lessenseries zijn door een voorbereidend team van zes docenten gemaakt en het is zoals je dat mooi zegt ‘in ontwikkeling’. Veel verloopt soepel, maar de technologische stroom is bijvoorbeeld afhankelijk van technische ondersteuning. Daar werken we aan. Daarnaast hebben we te maken met de professionele kennis van onze collega’s. Dat verschilt hier en daar, maar we hebben drie teams met zulke enthousiaste docenten, dat is heel bijzonder om te zien. Daarnaast heb je omdat je als collega’s samenwerkt automatisch een soort intervisie; het is fijn om ideeën van collega's uit te proberen. Het geeft energie om met elkaar iets nieuws te doen. Wij weten immers ook niet wat er over tien jaar van het docentschap wordt verwacht.”

Dromen voor de toekomst?
“We zijn natuurlijk nog maar net begonnen, maar het zou leuk zijn om aan roboticawedstrijden mee te doen of echte problemen van bedrijven te mogen oplossen. Volgend jaar is het plan om ook in het tweede leerjaar te starten met 12/21 en het jaar daarop in klas 3. In de bovenbouw willen we het programma doorzetten in bepaalde projecten. Genoeg wensen dus!”

De leukste dag van de week
“Toen ik hoorde van het programma 12/21 sprak het me gelijk aan. Het was voor mij ook wel een reden om voor de CSB te kiezen. Ik vind het leuk om iets te leren, om ergens over na te denken. En het valt niet tegen! Op dit moment volg ik het spoor Technologisch Design. We hebben al een houten dobbelsteen gemaakt, elektrische schakelingen gebouwd en zijn nu bezig met het ontwerpen van een doolhof. Hiervoor leren we programmeren en met elektriciteit werken. Zo oefenen we om uiteindelijk een game te maken. Ik vind dit echt het allerleukste om te doen, ik kijk telkens uit naar de vrijdag. We werken veel in groepjes en in de klas zitten alle niveaus door elkaar. Naast dat ik dus al veel geleerd heb en het superhandig is voor je toekomst, heb ik ook al veel nieuwe vrienden gemaakt. Mijn advies? 12/21, doen!”
Tilly Baker, 1 h/v CSB