‘ICT: dat doen we samen!’

‘ICT: dat doen we samen!’ 18 april 2018

‘Als je de kwaliteit van je ICT-infrastructuur wilt verbeteren, moet je dat centraal aansturen.’ Dat was zo’n twee jaar geleden de achterliggende gedachte voor het oprichten van de Cederbrede werkgroep ICT. Een gesprek met Steven van Wijhe, stafmedewerker ICT op het Hermann Wesselink College (HWC).

Voor het opstellen van het programma van eisen en de begeleiding en uitvoering van het proces benaderde de werkgroep een viertal bedrijven. Het bedrijf Veltwerk kwam als beste uit de bus; een dienstverlener met een sterke visie en ervaring met ICT in het onderwijs. Van Wijhe: “We zijn in het onderwijs, net als in de samenleving, sterk afhankelijk geworden van een goede ICT-infrastructuur: (wifi)netwerk, Cloud-servers, en bijvoorbeeld agenda’s en roosters die synchroniseren. Dat stond dus hoog op ons wenslijstje. Maar ook wilden we de beheersbaarheid verbeteren door bijvoorbeeld Windows en Magister te standaardiseren.” Om dat allemaal mogelijk te maken moet volgens Van Wijhe de kerninfrastructuur zo onzichtbaar mogelijk zijn. “Het moet het gewoon doen in de klas en in de docentenkamer.”

Startblokken
Inmiddels staan alle scholen in de startblokken. Binnenkort worden er ICT-medewerkers aangesteld die het hele implementatieproces, samen met Veltwerk, centraal vanuit de Cedergroep gaan begeleiden. “Dat is een grote stap voorwaarts: scholen hoeven niet het wiel zelf uit te vinden. Dit geeft een flinke impuls aan het kwaliteitsniveau!” vertelt Van Wijhe enthousiast.
Niet alle scholen stappen echter op hetzelfde niveau in. Van Wijhe: “Daarom geven we de scholen voorrang die het meest behoefte hebben aan vernieuwing. Maar we beginnen op het Hervormd Lyceum West (HLW) met het installeren van de centrale servers: dat heeft ermee te maken dat er op die locatie een knooppunt van glasvezelkabels ligt met grote bandbreedte, waar we als onderwijsinstelling gebruik van kunnen maken.” Het is al met al een ingrijpend proces voor de scholen, waar ruim de tijd voor uitgetrokken wordt. We moeten met ‘centraal ICT’ een nieuw stabiel evenwicht vinden. Van Wijhe: “Ik ben blij dat alle rectoren hiervan het belang inzien en dat zij zich achter de plannen scharen. We gaan dit zorgvuldig uitvoeren, en vervolgens verleggen we snel de focus naar wat er in de les gebeurt. Want daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.”