Op weg naar een nieuwe strategische beleidsagenda

9 oktober 2018

Hoe bereiden we onze leerlingen goed voor op de veranderende maatschappij? Hoe blijven wij in ons onderwijs up to date? Welke ambities hebben we om het beste uit elke leerling te halen? En hoe beleven we onze identiteit, en delen we met elkaar waarden die zichtbaar zijn in ons onderwijs? Deze vragen staan centraal bij het opstellen van de nieuwe strategische beleidsagenda voor de Cederscholen.

De strategische agenda ontwikkelen we niet alleen om er uiteindelijk een mooi boekje van te maken. Om op elke school het best denkbare onderwijs te geven, en als Cedergroep samen sterk te staan, is het goed dat we met elkaar een heldere stip op de horizon zetten. Waarom? Omdat we in een maatschappij die steeds sneller en ingrijpender verandert moeten nadenken over het ‘waarom’ van wat we doen. Omdat we richting willen geven aan ons handelen vanuit een aantal gedeelde uitgangspunten. Kortom ‘hoe’ we de dingen doen.

Maatwerk
Om onze leerlingen goed te blijven toerusten voor de toekomst, vind ik dat we als Cedergroep scholen best ambitieuzer mogen zijn. Ik zie op verschillende scholen mooie voorbeelden van maatwerk in de begeleiding van leerlingen en toepassingen van ICT. Toch wil ik graag in gesprek over hoe we nog beter kunnen inspelen op de leerbehoefte van elke leerling en de mogelijkheden van gepersonaliseerd leren. Ook ben ik nieuwsgierig naar een volgende stap in het invullen van betekenisvol onderwijs. En hoe we onze leerlingen kunnen opleiden tot waardevolle, zelfverzekerde burgers die actief deelnemen en bijdragen aan een maatschappij die openstaat voor diversiteit; met respect voor verschillen.

Eigen kracht scholen
Voordat de gedachte post vat dat ik in mijn eentje als bestuurder ga bepalen hoe het onderwijs er op elke school uitziet, kan ik eenieder geruststellen: dat ga ik niet doen. In de eerste plaats vind ik dat ‘wat’ de scholen doen hun eigen verantwoordelijkheid blijft. Ook de verscheidenheid van de scholen die deel uitmaken van de Cedergroep, is en blijft onze kracht. Wel ga ik binnenkort starten met een groep collega’s vanuit de scholen, het Cederbureau en een aantal externen om het proces voor de totstandkoming van de strategische beleidsagenda vorm te geven. Daarvoor nodig ik graag geïnteresseerde collega’s, leerlingen, ouders en andere relaties uit om mee te denken en hun opvattingen kenbaar te maken.

Strategie
We bepalen dus met elkaar de richting en doelen op het gebied van onderwijsvernieuwing, professionalisering van medewerkers en profilering van de scholen. Kortom: het zijn onderwerpen waar je als medewerker en leerling wat aan hebt. Ik kijk ernaar uit om via digitale nieuwsbrieven collega’s en relaties te betrekken bij het proces om input te verzamelen. Binnenkort meer over het vervolg.

Duco Adema, voorzitter College van Bestuur Cedergroep