MENU

Strategische agenda

In 2023 is de nieuwe Strategische Agenda opgesteld voor de periode 2024-2028. De Strategische Agenda 2024-2028 is een leidraad voor de komende jaren, waarbij we blijven inspelen op maatschappelijke en technologische veranderingen. We blijven openstaan voor goede initiatieven vanuit onze scholen en bewegen mee met de behoeften van onze leerlingen en medewerkers. We bouwen voort op succesvol en waardevol onderwijs waarbij we ons in de nieuwe periode richten op twee hoofdthema’s: Goed onderwijs en Goed werkgeverschap.

Enerzijds worden de ambities en doelen van de Strategische Agenda opgepakt door de Cederscholen. Anderzijds wordt de uitwerking van de Strategisch Agenda voorbereid in de kenniskringen. Er zijn zes kenniskringen die elk werken aan een ambitie uit de Strategische Agenda.

 

Om leerlingen goed te kunnen blijven voorbereiden op hun toekomst en aan te sluiten op behoeften van onze medewerkers hebben we in onze strategische agenda ambities en doelen voor de komende vier jaar geformuleerd.

We gaan in de Cedergroep door met onze inzet voor succesvol en waardenvol onderwijs. Aan deze ambities voegen we doelen toe voor goed onderwijs en goed werkgeverschap die je op deze pagina kunt lezen.

Samen aan de slag

Uitwerking Strategische Agenda 2024-2028: op schoolniveau én op Cederniveau

Uit de evaluatie van de Strategische Agenda 2019-2023 kwam naar voren dat de kenniskringen als ontwikkel- en uitwisselingsplatform effectief en prettig werkten. De kenniskringen sloten aan op de onderwijspraktijk en stimuleerden betrokkenheid en uitwisseling tussen de verschillende Cederscholen. Deze lijn hebben we voortgezet in de uitwerking van de Strategische Agenda 2024-2028. In aanvulling hierop worden de vergaderingen van het thematisch CvR -waar het CvB, de directeur van het Cederbureau en elke rector/directeur in participeert- gevoed met belangrijke onderwijskundige thema’s vanuit de kenniskringen.

De uitwerking van de Strategische Agenda wordt ook via een andere lijn uitgezet, namelijk in de schoolplannen van elke school. Waar tijdens de vorige Strategische Agenda de schoolplannen alle hun eigen looptijd hadden, is dit met de nieuwe Strategische Agenda gelijkgetrokken: de schoolplannen lopen parallel met de looptijd van de Strategische Agenda. Er is afgesproken dat elk schoolplan de Strategische Agenda als uitgangspunt neemt.

Voor de uitvoering van hun ambities hebben de scholen op basis van een kader middelen strategische agenda aanvragen kunnen doen uit het centraal beschikbaar gestelde strategische agenda budget (SAB).

Tijdens de Cedermiddag zoals die op 15 oktober 2024 plaatsvond, stonden de ambities en doelen van de Strategische agenda centraal. Ilias El Hadioui gaf een keynotespeech. Na de opening verspreidden de circa 500 collega’s van Ceder zich over diverse workshops, waar iedereen aan de slag ging met zijn of haar gekozen thema.

Voortbouwen op succesvol en waardevol onderwijs

We hebben de afgelopen jaren veel bereikt, zoals een gezamenlijk kwaliteitszorgsysteem en de uitbreiding van toepassing van ICT in het onderwijs. Uit de evaluatie van de vorige strategische agenda komt naar voren dat er behoefte is aan concretisering van ambities en doelen. Dat geven we als volgt vorm:

  • We richten ons in de nieuwe strategische agenda op twee hoofdthema's: Goed onderwijs en Goed werkgeverschap.
  • De gemeenschappelijke ambities van de strategische agenda vormen de basis van de schoolplannen van de scholen. Er is daarbinnen ruimte voor eigen tempo en keuzes. Elke school werkt doelen uit in jaarplannen. De MR speelt hierin een actieve rol.
  • De voortgang van de uitwerking van de doelen monitoren we in overleggen met de bestuurder, het CvR, de RvT, de GMR en de leden van de kenniskringen en andere medewerkers.

Goed onderwijs

We zien Goed onderwijs als de basis van ons onderwijs en tegelijkertijd als een continu verbeterproces. Onze ambitie is het bieden van eigentijds onderwijs van hoge kwaliteit. Onder het hoofdthema Goed Onderwijs hebben we een aantal subthema’s benoemd om aan te werken.

Een van de onderwerpen is het bevorderen van kansengelijkheid. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat we ook werken aan basisvaardigheden, om zodoende de ontwikkeling van alle leerlingen te stimuleren. In 2024 hebben we op diverse vlakken een eerste verkennende stap genomen. Verschillende scholen hebben een subsidie basisvaardigheden gekregen en werken vanuit het daarvoor uiteengezette programma. De Cederscholen werken bovendien vanuit een schooleigen beleidsplan Burgerschap. Voor de totstandkoming van het beleidsplan hebben de scholen hun huidige burgerschapsaanbod geïnventariseerd alsmede ontwikkelpunten als een visie op burgerschap opgesteld. Deze visies liggen in lijn met de Strategische Agenda.

We hebben de kenniskring Basisvaardigheden opgericht, met focus op het taal- en rekenbeleid en burgerschap. De kenniskring Basisvaardigheden draagt eraan bij dat de scholen kunnen werken aan de verbetering van de basisvaardigheden, en aan het wegwerken van cognitieve achterstanden van leerlingen.

Als belangrijk onderdeel van de kenniskring Basisvaardigheden worden er in het schooljaar 2024-2025 reviews basisvaardigheden (taal, rekenen, burgerschap) uitgevoerd om elke school goed inzicht te geven in de stand van zaken van de basisvaardigheden, waar nodig verbeteringen te stimuleren, en onderling kennis daarover te delen.

Om in te spelen op de verschillen tussen leerlingen en ervoor te zorgen dat ons aanbod aansluit bij iedere leerling, streven we naar meer differentiatie in onze lessen. Differentiatie in de les draagt bij aan kansengelijkheid, motiveert de leerling en maakt het mogelijk om lesstof aan te laten sluiten bij de behoeftes en het niveau van de leerling. Het geeft de mogelijkheid om leerlingen dat stapje extra te laten zetten. Op de Cederscholen wordt al op verschillende manieren gewerkt aan meer differentiatie in de les.

Het gebruik van ICT als ondersteunend middel is de afgelopen jaren op alle Cederscholen toegenomen met als doel de leskwaliteit te verbeteren. We willen de toepassing van ICT nog effectiever inzetten om het actief leren en de ontwikkeling van de leerlingen te ondersteunen. Het is hierbij van belang dat we zorgen dat de deskundigheid van docenten op orde is, dat we een beschikbaar pakket aan leermiddelen en andere ICT-benodigdheden zoals applicaties hebben en dat de infrastructuur op orde is.

De kenniskring ICT en Digitale Geletterdheid is onder de strategische agenda 2024-2028 gecontinueerd. Als basis voor het programma van de kenniskring is een Beleidsplan ICT geschreven dat onderdeel is van de strategische agenda.

De kenniskring richt zich grofweg op vier pijlers: 1) de infrastructuur, 2) de inhoud en didactische toepassing van ICT, 3) de digitale geletterdheid onder leerlingen en 4) de digitale vaardigheid onder docenten.

De Cedergroep heeft de wens om in verbinding te staan met bedrijven uit de lokale omgeving. Ook wordt met Cederscholen, die interesse hebben: HLW, HLZ, CSB en Futuris, bekeken hoe gebruik gemaakt kan worden van good practices voor het aangaan van relaties met externe bedrijven en instellingen voor het ontwikkelen van praktijkgericht onderwijs. De betreffende scholen ontwikkelen een aanbod van praktijkgericht onderwijs mavo en havo.

Via het programma STO Amstelland waarvan de Cedergroep penvoerder is, wordt onder andere samengewerkt met TechNet.

 

Uitgangspunt is dat elk kind een plek in de klas moet hebben (denk hierbij aan ongeacht een fysieke of mentale beperking, maar ook ongeacht je geaardheid en je gender en dergelijke). Hiermee gaan we in op de maatschappelijke vraag hoe leerlingen inclusiever in het reguliere onderwijs kunnen worden begeleid. Dit heeft kans van slagen als we realistisch zijn over de draagkracht van de scholen. We zullen stapsgewijs nagaan wat mogelijk is.

Daarnaast geven alle Cederscholen uitvoering aan een ondersteuningsplan Passend Onderwijs. Verschillende scholen hebben een trajectvoorziening voor de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte. In de afgelopen jaren is het aantal leerlingen met zorgvragen en de complexiteit van de zorgbehoefte toegenomen. Om nog beter aan de ondersteuningsbehoeftes van leerlingen te kunnen voldoen, is het belangrijk dat medewerkers meer kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen om hun handelingsrepertoire te vergroten.

Om gezamenlijk in bovenstaande op te trekken is de kenniskring Inclusief Onderwijs opgericht.

Goed werkgeverschap

Onze ambitie op het gebied van goed werkgeverschap is om medewerkers te boeien en te binden, goede ontwikkelmogelijkheden te bieden en voorbereid te zijn op mogelijkheden voor het anders organiseren van het onderwijs. We vertalen deze ambitie in de volgende drie doelen:

De kenniskring Personeel heeft een doorstart gemaakt in 2024. In de samenstelling van de leden is getracht om vanuit alle lagen van de organisatie vertegenwoordiging van het personeel bij elkaar te brengen. De Kenniskring Personeel heeft in hun overleg twee zaken aan de orde gesteld: het bepalen van de koers van de kenniskring voor de komende vier jaar en het bespreken van activiteiten die inmiddels al zijn gestart. In de kenniskring is gesproken over de uitkomsten van de MTO’s zoals die al jaren lang worden uitgevoerd op de Cederscholen.

Een extern bureau heeft in 2024 de medewerker tevredenheidsonderzoeken van de verschillende scholen binnen Ceder onderzocht en met elkaar vergeleken. Het algemene beeld is dat medewerkers binnen Ceder over de hele linie best tevreden zijn. De kenniskring neemt aandachtspunten uit het MTO mee en bespreekt aan welke onderdelen vervolg wordt gegeven.

Een ander traject dat de kenniskring personeel doorloopt, is de doorontwikkeling van het strategisch personeelsbeleid.

Vanuit het uitgangspunt van aantrekkelijk werkgeverschap: behoud van medewerkers, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid buigt de kenniskring zich ook over verbetering van secundaire arbeidsvoorwaarden.

Professionalisering, een leven lang leren, staat hoog in het vaandel bij de Cedergroep. Er zijn verschillende activiteiten uitgevoerd op het gebied van professionalisering. Op scholen nemen collega’s deel aan verschillende studiebijeenkomsten en aan leergangen, bijvoorbeeld als het gaat om differentiëren in het onderwijs. Verder zijn ten behoeve van professionalisering de volgende acties ondernomen: Er is gewerkt aan het versterken van de positie van de sectievoorzitters om de eindexamenresultaten te verbeteren, er zijn leertrajecten op het gebied van digitalisering ontwikkeld, er zijn scholingsdagen gericht op formatief toetsen geweest, nieuwe docenten nemen deel aan een inductietraject dat door de scholen in ROSA verband is opgezet. De Cedergroep heeft samen met stichting Spinoza voor collega’s die mogelijk in de toekomst teamleider wensen te worden, een maatwerk leergang middenmanagement van NSO-CNA aangeboden. Deze leergang omvat een oriëntatietraject, gevolgd door een jaar opleidingstraject.

De kenniskring Personeel en de kenniskring Onderwijsvernieuwing gezamenlijk hebben de zoektocht naar nieuwe onderwijsvormen geagendeerd, om met minder docenten hetzelfde aantal leerlingen te bedienen, indien de arbeidskrapte daartoe noopt. In de komende jaren kijken we hoe we hier invulling aan kunnen geven. Landelijk worden er discussies gevoerd over bijvoorbeeld het meer werken met niet-bevoegde docenten. Deze ontwikkeling zien we ook terug op onze scholen in de vorm van stagiaires, zij-instromers en ASK’ers op het HWC. Aan de Slag voor de Klas (ASK) is een maatwerkprogramma voor zij-instromers die eerstegraads leraar in het voortgezet onderwijs willen worden. De Cederscholen nemen ook via de onderwijsregio’s deel aan het stimuleren van zij-instromers. Een ander onderwerp dat in de landelijke discussie aan de orde komt, is de mogelijkheid van het verminderen van de onderwijstijd.

Versterking van de identiteit van de Cedergroep

Een ander thema in de Strategische Agenda 2024-2028 betreft de gemeenschappelijke identiteit van de Cederscholen. Deze identiteit laten we tot uiting komen in de volgende uitgangspunten: we hebben oog voor iedere leerling. We stimuleren dat leerlingen zichzelf kunnen zijn, zich op school thuis voelen. We gaan uit van een veelkleurige identiteit, waarbij we de diversiteit in geloofs- en levensbeschouwelijke visies respecteren. Daarover voeren we met elkaar het goede gesprek. Dit wordt voorbereid vanuit de kenniskring Identiteit.

In 2025 gaat de kenniskring Identiteit een identiteitsprofielgesprek voeren op ieder van de zes scholen. Op deze wijze willen we zorgvuldig en nauwgezet aandacht besteden aan de scholen binnen de Cedergroep: wie zijn deze scholen, waar liggen hun uitdagingen, waar liggen de kansen, wat belemmert hen in hun ontwikkeling en wat houdt hen bezig? Welke vragen leven er als het gaat om de identiteit? Wat wil de school nader onderzoeken? Hoe geeft de school vorm aan de tekst die staat verwoord in de strategische agenda?

Ook zal deelgenomen worden aan een (op te starten) onderzoekstraject naar de relatie tussen identiteit en burgerschap onder leiding van Floor Rombout, associate lector HvA. De subsidieaanvraag t.b.v. het onderzoek wordt in 2025 ingediend en het onderzoek kent een looptijd van 4 à 5 jaar.