We wisten dat de NPO-gelden ingezet konden worden voor achterstanden op cognitief en sociaal gebied. Dat gaf enorme kansen. Al snel kwam de mogelijkheid van de zogeheten ‘halfklassen’ naar voren. Deze klassen bestaan uit maximaal 15 leerlingen. Idee is dat de leerlingen na dit jaar hun achterstanden weggewerkt hebben, de nieuwe stof eigen hebben gemaakt en gewoon kunnen doorstromen naar volgend jaar, op hetzelfde niveau. Ze krijgen zo de mogelijkheid om onvertraagd door te stromen en zonder vertraging hun diploma te halen. We hebben gekozen voor drie halfklassen: een 1,5 mavo/havo, een 2,5 havo/vwo en een 2,5 mavo. Die laatste is geen combinatieklas, omdat deze leerlingen als het goed is doorstromen naar het examenjaar.
Iedereen bespreken
Het was natuurlijk best spannend om eind vorig jaar goed in kaart te brengen wie er over zou gaan, wie er moest doubleren, en wie er in aanmerking kwam voor de halfklassen. We besloten daarom de overgangsnormering aan te passen en íedereen te bespreken, ook een leerling met acht tekorten. We namen uitgebreid de tijd voor de leerlingbespreking aan de hand van een aantal criteria: hoe stond de leerling er voor corona voor, wat zijn de resultaten nu, wat was zijn of haar Cito-score en wat is de thuissituatie? Omdat we zo een heel compleet beeld van onze leerlingen hadden, is de determinatie heel goed verlopen.