De jaren voordat Wilfred aantrad als rector waren turbulent: er waren veel wisselingen in de schoolleiding en conflicten met het bestuur. Docent muziek Eric Veeger werkt al 38 jaar op het HLZ en zag met pijn in het hart zijn school achteruitgaan. “Het HLZ is altijd een kwaliteitsschool geweest, met hoge slagingspercentages en voor veel leerlingen hun eerste keusschool. Die vervelende periode heb ik me een beetje afzijdig gehouden van alle problemen en me vooral met mijn leerlingen beziggehouden. Ik was met name erg blij dat er met Wilfred een rector kwam die zich echt aan de school wilde verbinden.” De nieuwe rector zag dat er door al die wisselingen geen breed gedragen pedagogisch-didactisch klimaat meer was. “Docenten waren heel hard aan het werk, maar het zweet stond op de verkeerde rug”, legt Wilfred uit, “in elk geval niet op die van de leerlingen.”
Die ondersteuning is kenmerkend geweest voor het hele herstelproces. Niet alleen zijn docenten gecoacht door adviseurs van het project ‘September Onderwijs’, maar ook de schoolleiding zelf werd ondersteund bij het maken en uitvoeren van het verbeterplan door ‘Leren Verbeteren’ en is geschoold in de Digitale Observatie Tool (DOT). DOT is een observatietool waarmee je lessen kunt beoordelen zoals de inspectie dat ook doet. Wilfred: “We hebben als schoolleiding met de DOT enorm veel lessen geobserveerd, wat echt nieuwe inzichten opleverde.” Eric: “Het is altijd spannend als iemand in je les komt kijken. Maar als je wilt dat er wat verandert, moet dat onderdeel van je nieuwe cultuur zijn. Je moet elkaar kunnen vertrouwen.” Dat dat vertrouwen groeide, bleek uit het feit dat docenten vanuit de DOT ook collegiaal lesbezoek wilden doen. Wilfred: “Dat gaf een mooie reuring in de school. Je leert zoveel van elkaar.”