‘Het veilige pedagogisch klimaat zorgde ervoor dat ik kon zijn wie ik was’
Younes Hanin is nu ruim anderhalf jaar directeur-bestuurder van de Islamitische El Amienscholen in Amsterdam West. Hij volgde de pabo en een master aan de Universiteit van Amsterdam. Maar hij begon zijn onderwijscarrière op het Hervormd Lyceum West.
“Ik heb daar heel fijne herinneringen aan. Ik vond (en vind het nog steeds) leuk om nieuwe kennis op te doen en mij te verwonderen over nieuwe inzichten die mij geleerd worden. En ik heb er leuke vriendschappen aan overgehouden. Ik zou het zo overdoen!”
“Henk Ligthart. Zijn no-nonsense-mentaliteit sprak mij enorm aan. Hij wist zijn economielessen zo aan te laten sluiten bij onze belevingswereld, dat we aan zijn lippen hingen. Zelfs als we te laat de les binnenstormden, waren we altijd welkom. Het creëren van een veilig pedagogisch klimaat zorgde ervoor dat ik kon zijn wie ik was. Daarnaast durfde hij echt een band met ons aan te gaan.”
“Een bijzonder moment was toch wel het schoolkamp naar Parijs. Iedere keer dat ik die stad bezoek, flitsen er herinneringen voorbij aan mijn oude klasgenoten. Het intense groepsgevoel bereikte toen wel een hoogtepunt.”
“Vertrouwen, integriteit en verantwoordelijkheid. Deze waarden houden mij dicht bij mijn verankerde overtuigingen als mens.”
“Jazeker. Ik wilde graag een rol spelen in de ontwikkeling van leerlingen, zoals mijn leerkrachten dit bij mij hebben gedaan. Om een goed beeld van het onderwijs te krijgen, vond ik het belangrijk om als leerkracht te starten. Na het afronden van de pabo, heb ik een aantal jaren als groepsleerkracht op een basisschool gewerkt. Daar heb ik aan den lijve mogen ondervinden wat de impact van een leerkracht is en hoe belangrijk dit beroep is. In mijn vorige leidinggevende functies probeerde ik mijn leerkrachten zo goed mogelijk te faciliteren, zodat zij zich volledig konden richten op de ontwikkeling van de leerlingen. Ook in mijn huidige functie als bestuurder probeer ik altijd te achterhalen wat de behoeften zijn van leerkrachten, zodat zij elke dag beter onderwijs kunnen aanbieden.”
“Wat mij betreft staat de vorming van de leerling centraal en de ontwikkeling van zijn eigen identiteit, zijn autonomie en verantwoordelijkheid en het ontdekken van zijn drijfveren en passies. Kernvragen daarbij zijn: ‘wie ben ik?’, ‘wat kan ik?’ en ‘wie wil ik zijn’?”
“Vertrouwen, integriteit en verantwoordelijkheid. Deze waarden houden mij dicht bij mijn verankerde overtuigingen als mens.”