Tosca: “Met een kleine groep docenten ben ik onlangs gestart differentiatie over de volle breedte de school in te krijgen. Als je dit soort vernieuwingen wil doorvoeren, heb ik geleerd dat je team niet groter moet zijn dan zestien. Eerste stap is het formuleren van een definitie van differentiatie. Volgende stap is om alle collega’s te vragen: wat heb jij nodig om dit te gaan doen? Met als doel om mensen te laten denken: dit ga ik doen, want dit is waardevol. Als je verandering wil, moet het aansluiten bij hun drijfveren. Daar ben ik van overtuigd.”
René: “Ik zie ook dat er heel veel mogelijk is met een klein team, waarin je elkaar kent en vertrouwt en met bevlogen collega’s werkt. Op het HLZ staat differentiatie nog in de kinderschoenen. Wij hebben twee jaar geleden een onvoldoende gekregen van de Onderwijsinspectie, onder andere vanwege de te beperkte activerende didactiek. We zijn nu stappen aan het zetten op het gebied van differentiatie. Maar wat verstaan we daar precies onder? Wat verstaat de Inspectie daaronder? Een gesprek over differentiëren loopt vaak stuk op aannames van mensen. Differentiëren wordt vaak als uiteindelijk doel neergezet. Maar je moet er iets mee willen. Als je daar geen idee van hebt, wordt het een kunstje.”
Tosca: “In Nederland hebben we vergeleken met andere landen al heel veel externe differentiatie. We hebben klassen van verschillende niveaus, dus binnen klassen zijn de verschillen al kleiner. Maar die zijn, zeker in een havo-vwo-klas, toch best fors. Wij willen als school groei bij alle leerlingen en het liefst bij elke leerling de stap naar zijn of haar ‘naaste ontwikkeling’. Het frustreert docenten als leerlingen alleen maar onvoldoendes halen, dan zit je dus ver van hun naaste ontwikkeling. Dáár ligt de motivatie voor docenten om hiermee aan de slag te gaan.”
‘Elke docent snapt dat leerlingen met een 4 en een 8 niet hetzelfde bediend kunnen worden.’
‘Het vertrekpunt moet niet zijn dat we gaan differentiëren, maar wat we willen bereiken met onze leerlingen.’
Tosca: “Veel. Teams werd hiervoor niet gebruikt. Toetsen op afstand hadden we nog nooit gedaan. Dat is enorm veranderd. We hebben op het HWC hiervoor succesvol gewerkt met het programma OpenEdu.”
René: “Bij ons heeft het programma LessonUp een vlucht genomen. Binnen anderhalve maand zijn we van 10 naar 52 docenten gegaan die het gebruiken. Nu is het spannend of we het ook vast kunnen houden. Sommige docenten zijn het vanaf dit schooljaar meer gaan gebruiken, andere zijn weer teruggegaan naar het boek. Dat moet je accepteren.”
‘Als het lukt, krijg je zoveel energie van die leerlingen terug.’